Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Hvordan implementere digital markedsføring i din forretningsstrategi

Over 100 milliarder norske kroner ble brukt på handel av varer og tjenester over internett i 2018, et tall som stadig øker i takt med antall timer brukt på sosiale medier.

Forbrukertrender har endret seg drastisk det siste tiåret, og nå starter stadig flere kunder sin kjøpsreise på nett.

Med dette i bakhodet er digital markedsføring et must for enhver eier av små og store bedrifter som prøver å konkurrere på det moderne markedet.

For å kunne bruke alle verktøyene som digital markedsføring har å tilby, er det veldig viktig for deg som eier av en liten bedrift å forstå hvordan digital markedsføring faktisk fungerer.

Hvis du gjør dette, vil du ikke bare kunne nå målgruppen, men du vil også kunne samarbeide med disse menneskene. Så før vi går lenger, la oss snakke om hva digital markedsføring faktisk er!

Digital markedsføring

Definisjonen av digital markedsføring

Hva er egentlig digital markedsføring? Digital markedsføring kan defineres som markedsføringen av både merkevarer og produkter på internett, gjennom forskjellige digitale kanaler. Som bedrift har du spesifikke målgrupper som du prøver å få kontakt med, og det er disse menneskene du ønsker å møte via internett og andre digitale plattformer. Og heldigvis er det mange forskjellige digitale teknologier der ute som både markedsførere og selskaper kan bruke for å få merkevaren sin til målgruppen på best mulig måte. I tillegg til egen nettside for bedriften din har du muligheter som visningsannonser, markedsføring via e-post og sosiale medier, samarbeid, konkurranser, etc. for å nå og engasjere deg i målgruppen din. Fordelen med digital markedsføring er at du er live så fort du har gjennomført de nødvendige stegene, og kan analysere resultatene med stor nøyaktighet. Velkommen til en hverdag med rimelig AB testing, live resultater og analyse, nøyaktig innsikt og uendelige muligheter. La oss dykke dypere inn i de mest populære og effektive digitale markedsføringsverktøyene, og hvordan de kan hjelpe din bedrift med å nå de riktige kundene!

Nettstedsmarkedsføring

Hjørnesteinen i din digitale markedsføringsstrategi er bedriftens egen nettside. En av hovedårsakene til dette er fordi det er her potensielle kunder får vite om hva du og merkevaren din handler om. Kunde får et intimt møte med personligheten til bedriften din, og hvordan du har valgt og uttrykke visjonen og hensikten med ditt produkt eller din tjeneste. Sørg for at du har nøye gjennomtenkt hvilke ulike funksjoner du ønsker å tilby de som besøker nettsiden din, hvilken brukeropplevelse du vil at de skal sitte igjen med, og hvilken informasjon du vil oppgi til hvilke tider. Det er viktig at du bruker tid til å analysere effekten av nettsiden din underveis, og gjøre endringer basert på dataen du har samlet. Det optimale resultatet kommer som regel etter mye testing og redigering, så her er det viktig med tålmodighet og tilbakemeldinger.

PPC-annonsering

PPC Google Ads

Mens hovedmålet med din digitale markedsføringsstrategi kan være å få inn så mye organisk trafikk som mulig, bør du aldri se bort fra verdien av PPC-annonser.

Denne typen annonsering innebærer å betale annonseutgiveren hver gang en ny lead klikker på annonsen din. Hvis du er ute etter et godt PPC-annonseverktøy, må du absolutt prøve Google Ads. Det er et av de beste PPC-annonseverktøyene på markedet.

Andre alternativer er relevante nettsider og blogger som tilbyr annonser, Facebook Business Manager og mye mer. Ta deg tid til å vurdere ulike alternativer, hvilke som tilbyr de beste vilkårene og hva som passer best for din bedrift.

Markedsføring i sosiale medier

Sosiale medier

De aller fleste populære sosiale medieplattformer tilbyr annonseringsmuligheter, inkludert Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og Pinterest.

Gjennomsnittlig bruker vi hele 2 timer hver eneste dag på sosiale medier, og som bedrift er det viktig å møte potensielle kunder der de er. Et kjent konsept innen markedsføring.

Det er derfor ikke vanskelig å forstå hvorfor så mange store bedrifter bruker markedsføring på sosiale medier i dag; de kan øke merkevarekjennskapen til nåværende kunder, generere nye potensielle kunder og forbedre kundens engasjement generelt på en veldig enkel og effektiv måte.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO

Optimalisering av søkemotorer spiller en veldig viktig rolle i digital markedsføring. SEO er prinsippet om å optimalisere innholdet på nettsiden din på en slik måte at du blir lettere å finne gjennom Googles søkemotor – eller andre søkemotorer tilgjengelig.

Ved å vektlegge bestemte nøkkelord og emner i innholdet ditt, gjør du den bedriften din mye lettere å nå for de som er interessert i disse nøkkelordene og emnene. Du kan bruke verktøy som Googles søkeordplanlegger, Google Trends, mm. for å analysere hvilke søkeord som er relevante for dine kunder og din bedrift. Kunsten er å kjenne målgruppen godt og vite hva de søker på for å finne et produkt eller en tjeneste som den du tilbyr. Et eksempel på dette vil være for eksempel; Du selger partytelt til utleie for bedrift- og private arrangementer, og ønsker at potensielle kunder skal finne deg på nett.

Hvilke søkeord er det sannsynlig at potensielle kunder ville brukt for å finne en tilbyder når de er på jakt etter nettopp partytelt?

Gode alternativer kan være “utleie av partytelt”, “telt til arrangement”, “leie telt (by)” og “billig partytelt leie”, for eksempel. For å oppnå bedre SEO er det da nødvendig å implementere disse søkeordene på nettsiden din på en ærlig og profesjonell måte.

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring

Uansett hvilken taktikk du bestemmer deg for å implementere i din digitale markedsføringsstrategi, må du lage innhold for å støtte den taktikken. Dette kan være noe så enkelt som en takkemail, eller noe betraktelig mer omfattende som en e-bok. Andre former for innholdsmarkedsføring inkluderer artikler og poster, video oppdateringer og webseminarer, lydbøker og mye mer.

Her har du virkelig mulighet til å bruke fantasien og teste ulike variasjoner. Innholdsmarkedsføring er en unik mulighet til å kontakte potensielle kunder for ulike formål. Du kan for eksempel tilby en gratis e-bok for å gi merverdi, og samle følgere uten å selge de noe direkte første gang de kommer i kontakt med din bedrift. Du kan lage en video hvor du introduserer deg og produktet ditt, og på denne måte skape et nært forhold til kundene dine.

“Slow and steady wins the race” er spesielt sant når det gjelder digital markedsføring. Det kan ta tid for deg å bygge opp nok innhold og nærvær på de riktige kanalene, og bli kjent med nettvanene til målgruppen din, til å se den virkelige effekten av din innsats. Men når du først har oppnådd et forhold til den enkelte, vil det sannsynlig være fordi de faktisk liker det du tilbyr og ønsker selv og motta informasjon og oppdateringer fra din bedrift. Et slikt forhold er verdifullt fordi det er personlig og interaktivt!

Ta kontakt med oss idag om du ønsker mer informasjon om digital markedsføring og hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å lykkes på nett!

Vil du vite mer om digital markedsføring?
Har du et prosjekt i tankene eller et spørsmål? Vi svarer deg så fort som mulig.