Så, hva koster det egentlig å utvikle en egen app?
Tidligere var det kanskje selvsagt at man måtte engasjere profesjonelle for denne oppgaven med mindre man selv var programmerer, men i dag er det ikke lenger slik. Det finnes et bredt spekter av verktøy som hjelper deg med alle aspekter av utviklingsprosessen, og noen av disse er helt gratis å bruke. Men det finnes et kjent uttrykk som bærer tyngde i utviklingen av mange produkter og ideer; Man får det man betaler for. Og dette er selvfølgelig også sant når det kommer til apputvikling og pris. I gjennomsnitt kommer sluttprisen på rundt 2-300.000 norske kroner. Men her er det virkelig kun deg selv som setter grensene. Ønsker du for eksempel en relativt enkel app med enkle og moderate funksjoner så må man regne med rundt 50.000 kroner i utgifter. Da regner vi med at utvikler ikke personlig legger inn mange timer på programmeringen av selve applikasjonen, men likevel krever all produktutvikling en del egen-timer for å oppnå optimale resultater. For 300.000 kroner vil du oppnå en betraktelig mer funksjonell applikasjon som kan innhente informasjon fra internett, ha innebygd chat funksjon og gjerne en tilhørende hjemmeside for tjenesten. Øker man ytterligere og investerer 1 million+ kroner, da kan man forvente en optimal applikasjon med alle relevante funksjoner, grafikk og kommunikasjonsverktøy. Det er dette nivået av investering som skal til for å utvikle en applikasjon som nærmer seg Instagram. Om du ønsker at mobilapplikasjonen din skal inkludere kompliserte funksjoner, så er det absolutt anbefalt å benytte et firma. Mange entreprenører bruker kostbare timer på prøving og feiling med utvikling av egen app. Selv om dette kan være en spennende og utfordrende periode for mange, så er det likevel viktig å vurdere hvordan man best skal prioritere timene man har til rådighet.Prosess fra tanke til ferdig produkt
1. Appens formål
Det aller første (og viktigste) steget ved å lage en mobilapplikasjon er å bestemme nøyaktig hva appen skal gjøre.
Hvilket problem skal den løse?
Hvem skal bruke den?
Skal du tjene penger på appen, og hvilken forretningsmodell skal du velge i så fall?
Hvordan skal den markedsføres?
Er det aktuelt å ta hensyn til juridiske begrensninger eller spørsmål rundt personvern?
2. Undersøk om det allerede finnes noe lignende fra før
Er det allerede applikasjoner der ute som gjør det samme som din?
Hvem konkurrerer du med og hvordan lager man en app som skiller seg ut?
Dette undersøkelsesstadiet gir deg anledning til å se hva som allerede er der ute og hva som er populært blant brukere. I tillegg til å fordype deg i markedstrender kan det også være veldig inspirerende å se hva andre utviklere har gjort.
Finn ut hvilke tekniske løsninger andre har valgt, hvilke feil de kan ha gjort sent eller tidlig i prosessen og hva du eventuelt kan lære av det. Det er viktig å utvikle et produkt som skiller seg ut fra konkurrentene, så i denne fasen av utviklingen er det viktig å være klar i hodet med et tydelig mål og en spesifikk målgruppe i tankene.
3. Designfasen
Layout og design er sentrale aspekter ved mobile applikasjoner, da en app både skal være visuelt tiltalende, intuitiv og selvsagt funksjonell.