Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Apputvikling: pris, fordeler og prosess – Alt du trenger å vite i 2024

Måten vi bruker internett på har endret seg gradvis siden de første datamaskinene kom på markedet, og i dag foregår over halvparten av all internettbruk via mobiltelefoner – en andel som bare forventes å øke. Det er derfor viktig for små og store bedrifter å vurdere utvikling av egen mobilapplikasjon. Brukere kan velge blant millioner av applikasjoner, og disse forbedrer både brukeropplevelsen og kommunikasjonen mellom bedrift og kunde. Praktiske daglige gjøremål kan i dag gjøres via mobilen, som bruk av banktjenester, e-post og annen kommunikasjon, planlegging, netthandel, bestilling av reiser og mye mer. Apper kan utnytte funksjoner som kamera, kontaktliste, GPS, telefonsamtaler, akselerometer, kompass, osv. for å gi en utfyllende brukeropplevelse. Du kan tilby tjenester, markedsføring og kommunisere med kundene dine i alle ledd av tjenestens handelsprosess.
Apputvikling
Teknologisk utvikling gir forbrukere større tilgang til moderne og essensielle tjenester på mobiltelefonen, noe som kun vil øke etterspørselen etter lignende tjenester fra andre bedrifter og varemerker. Ved å utvikle egen app sørger du for at din bedrift forblir relevant og lett tilgjengelig der kunden befinner seg.

Så, hva koster det egentlig å utvikle en egen app?

Tidligere var det kanskje selvsagt at man måtte engasjere profesjonelle for denne oppgaven med mindre man selv var programmerer, men i dag er det ikke lenger slik. Det finnes et bredt spekter av verktøy som hjelper deg med alle aspekter av utviklingsprosessen, og noen av disse er helt gratis å bruke. Men det finnes et kjent uttrykk som bærer tyngde i utviklingen av mange produkter og ideer; Man får det man betaler for. Og dette er selvfølgelig også sant når det kommer til apputvikling og pris. I gjennomsnitt kommer sluttprisen på rundt 2-300.000 norske kroner. Men her er det virkelig kun deg selv som setter grensene. Ønsker du for eksempel en relativt enkel app med enkle og moderate funksjoner så må man regne med rundt 50.000 kroner i utgifter. Da regner vi med at utvikler ikke personlig legger inn mange timer på programmeringen av selve applikasjonen, men likevel krever all produktutvikling en del egen-timer for å oppnå optimale resultater. For 300.000 kroner vil du oppnå en betraktelig mer funksjonell applikasjon som kan innhente informasjon fra internett, ha innebygd chat funksjon og gjerne en tilhørende hjemmeside for tjenesten. Øker man ytterligere og investerer 1 million+ kroner, da kan man forvente en optimal applikasjon med alle relevante funksjoner, grafikk og kommunikasjonsverktøy. Det er dette nivået av investering som skal til for å utvikle en applikasjon som nærmer seg Instagram. Om du ønsker at mobilapplikasjonen din skal inkludere kompliserte funksjoner, så er det absolutt anbefalt å benytte et firma. Mange entreprenører bruker kostbare timer på prøving og feiling med utvikling av egen app. Selv om dette kan være en spennende og utfordrende periode for mange, så er det likevel viktig å vurdere hvordan man best skal prioritere timene man har til rådighet.

Prosess fra tanke til ferdig produkt

1. Appens formål

Det aller første (og viktigste) steget ved å lage en mobilapplikasjon er å bestemme nøyaktig hva appen skal gjøre.

Hvilket problem skal den løse?
Hvem skal bruke den?
Skal du tjene penger på appen, og hvilken forretningsmodell skal du velge i så fall?
Hvordan skal den markedsføres?

Er det aktuelt å ta hensyn til juridiske begrensninger eller spørsmål rundt personvern?

checking-sports-app-on-phone-ogdrju1sz7jb5fa2eiv3zrupeog9d7vvribvbcknm0.jpg
Å ha et klart mål for akkurat hva du vil lage, vil spare deg for både tid og arbeid senere i prosessen. Her kan man også tenke på om appen skal være spesifikk for en eller flere plattformer som for eksempel Android eller iOS, om den skal være nettbasert, eller om den skal være en såkalt hybridapplikasjon.

2. Undersøk om det allerede finnes noe lignende fra før

smartphone-and-social-media-concept-ogdrjngxndaaw5jmgy0q0bih8zcovc5relrgyeuetk.jpg

Er det allerede applikasjoner der ute som gjør det samme som din?
Hvem konkurrerer du med og hvordan lager man en app som skiller seg ut?

Dette undersøkelsesstadiet gir deg anledning til å se hva som allerede er der ute og hva som er populært blant brukere. I tillegg til å fordype deg i markedstrender kan det også være veldig inspirerende å se hva andre utviklere har gjort.

Finn ut hvilke tekniske løsninger andre har valgt, hvilke feil de kan ha gjort sent eller tidlig i prosessen og hva du eventuelt kan lære av det. Det er viktig å utvikle et produkt som skiller seg ut fra konkurrentene, så i denne fasen av utviklingen er det viktig å være klar i hodet med et tydelig mål og en spesifikk målgruppe i tankene.

3. Designfasen

​Layout og design er sentrale aspekter ved mobile applikasjoner, da en app både skal være visuelt tiltalende, intuitiv og selvsagt funksjonell.

designer-desk-space-for-designers-color-charts-model-phones-and-tablet-ogdrjhtwid2kyhrtdvkylcxpoo4hl5jddtuk2r2ruw.jpg
Man bør tenke ut hvordan en bruker skal navigere seg gjennom applikasjonen, og kartlegge alle tenkelige scenarioer steg for steg. Deretter kan du planlegge databasestrukturen, hvor du bestemmer hvilken informasjon databasen skal inneholde. Hvis appen skal kommunisere med en server eller et programmeringsgrensesnitt (API), kan det være nyttig å tegne et sekvensdiagram for å få god oversikt over hvordan dette skal fungere. Og sist men ikke minst, bør man adressere hvordan de visuelle designelementene skal se ut.

4. Utviklingsfasen

man-coding-in-office-ogdrjb916itkp81dgaqklwlhiz0x39t90xa5ptcj2g.jpg
I denne fasen kan man begynne å lage en prototype for applikasjonen, og teste og tilpasse den til alt fungerer og alle innledende problemer er løst. Dette er en god tid for å engasjere andre som kan teste prototypen din og gi tilbakemeldinger om sin opplevelse og eventuelle problemer som oppstår under bruk av applikasjonen. Deretter kan du bygge selve appen slik som den skal fremstå for brukere, hvor du pusser opp grafikkelementer, ser nærmere på detaljer rundt sikkerhetsaspekter og informasjonslagring, og hvor du også eventuelt setter opp utviklerkontoer ved utsalgsstedene som appen utvikles for.

5. Testing og lansering

Den siste generelle fasen i apputviklingen er testfasen. I tillegg til oppretting av eventuelle feil, kan du også benytte denne fasen til å ta beslutninger om det endelige produktet, til eliminering av svakheter og til ytterligere optimalisering i forkant av lanseringen.
launch-rocket-spaceship-startup-business-ogdrj4o5uokkfyaxipw6mg99d9xcle34o0prcvmaa0.jpg
Alt dette øker sjansen for at målgruppen vil reagere positivt på produktet ditt. I tillegg til å be om hjelp fra venner og familie, er det også vanlig å gjennomføre en såkalt lukket beta-test i denne fasen. Her engasjerer du en større gruppe utvalgte personer til å både funksjonsteste appen din og til å gi deg nyttige tilbakemeldinger og data, slik at den er så klar som den kan bli på selve lanseringsdagen.

Oppsummering

Å lage en mobilapplikasjon krever altså en del planlegging og en klar visjon, men i dag er det enklere enn noensinne å lage sin egen app. Vi lever i en tid hvor det finnes et enormt utvalg av verktøy og fagfolk som kan hjelpe deg med alle aspekter av utviklingen.
Skal du i gang med en app?
Har du et prosjekt i tankene eller et spørsmål? Vi svarer deg så fort som mulig.