Forbrukertrender har endret seg drastisk det siste tiåret, og nå starter stadig flere kunder sin kjøpsreise på nett.
Med dette i bakhodet er digital markedsføring et must for enhver eier av små og store bedrifter som prøver å konkurrere på det moderne markedet.
For å kunne bruke alle verktøyene som digital markedsføring har å tilby, er det veldig viktig for deg som eier av en liten bedrift å forstå hvordan digital markedsføring faktisk fungerer.
Hvis du gjør dette, vil du ikke bare kunne nå målgruppen, men du vil også kunne samarbeide med disse menneskene. Så før vi går lenger, la oss snakke om hva digital markedsføring faktisk er!
Definisjonen av digital markedsføring
Nettstedsmarkedsføring
PPC-annonsering
Mens hovedmålet med din digitale markedsføringsstrategi kan være å få inn så mye organisk trafikk som mulig, bør du aldri se bort fra verdien av PPC-annonser.
Denne typen annonsering innebærer å betale annonseutgiveren hver gang en ny lead klikker på annonsen din. Hvis du er ute etter et godt PPC-annonseverktøy, må du absolutt prøve Google Ads. Det er et av de beste PPC-annonseverktøyene på markedet.
Andre alternativer er relevante nettsider og blogger som tilbyr annonser, Facebook Business Manager og mye mer. Ta deg tid til å vurdere ulike alternativer, hvilke som tilbyr de beste vilkårene og hva som passer best for din bedrift.
Markedsføring i sosiale medier
De aller fleste populære sosiale medieplattformer tilbyr annonseringsmuligheter, inkludert Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og Pinterest.
Gjennomsnittlig bruker vi hele 2 timer hver eneste dag på sosiale medier, og som bedrift er det viktig å møte potensielle kunder der de er. Et kjent konsept innen markedsføring.
Det er derfor ikke vanskelig å forstå hvorfor så mange store bedrifter bruker markedsføring på sosiale medier i dag; de kan øke merkevarekjennskapen til nåværende kunder, generere nye potensielle kunder og forbedre kundens engasjement generelt på en veldig enkel og effektiv måte.
Søkemotoroptimalisering (SEO)
Optimalisering av søkemotorer spiller en veldig viktig rolle i digital markedsføring. SEO er prinsippet om å optimalisere innholdet på nettsiden din på en slik måte at du blir lettere å finne gjennom Googles søkemotor – eller andre søkemotorer tilgjengelig.
Ved å vektlegge bestemte nøkkelord og emner i innholdet ditt, gjør du den bedriften din mye lettere å nå for de som er interessert i disse nøkkelordene og emnene. Du kan bruke verktøy som Googles søkeordplanlegger, Google Trends, mm. for å analysere hvilke søkeord som er relevante for dine kunder og din bedrift. Kunsten er å kjenne målgruppen godt og vite hva de søker på for å finne et produkt eller en tjeneste som den du tilbyr. Et eksempel på dette vil være for eksempel; Du selger partytelt til utleie for bedrift- og private arrangementer, og ønsker at potensielle kunder skal finne deg på nett.
Hvilke søkeord er det sannsynlig at potensielle kunder ville brukt for å finne en tilbyder når de er på jakt etter nettopp partytelt?
Gode alternativer kan være “utleie av partytelt”, “telt til arrangement”, “leie telt (by)” og “billig partytelt leie”, for eksempel. For å oppnå bedre SEO er det da nødvendig å implementere disse søkeordene på nettsiden din på en ærlig og profesjonell måte.
Innholdsmarkedsføring
Uansett hvilken taktikk du bestemmer deg for å implementere i din digitale markedsføringsstrategi, må du lage innhold for å støtte den taktikken. Dette kan være noe så enkelt som en takkemail, eller noe betraktelig mer omfattende som en e-bok. Andre former for innholdsmarkedsføring inkluderer artikler og poster, video oppdateringer og webseminarer, lydbøker og mye mer.
Her har du virkelig mulighet til å bruke fantasien og teste ulike variasjoner. Innholdsmarkedsføring er en unik mulighet til å kontakte potensielle kunder for ulike formål. Du kan for eksempel tilby en gratis e-bok for å gi merverdi, og samle følgere uten å selge de noe direkte første gang de kommer i kontakt med din bedrift. Du kan lage en video hvor du introduserer deg og produktet ditt, og på denne måte skape et nært forhold til kundene dine.
“Slow and steady wins the race” er spesielt sant når det gjelder digital markedsføring. Det kan ta tid for deg å bygge opp nok innhold og nærvær på de riktige kanalene, og bli kjent med nettvanene til målgruppen din, til å se den virkelige effekten av din innsats. Men når du først har oppnådd et forhold til den enkelte, vil det sannsynlig være fordi de faktisk liker det du tilbyr og ønsker selv og motta informasjon og oppdateringer fra din bedrift. Et slikt forhold er verdifullt fordi det er personlig og interaktivt!
Ta kontakt med oss idag om du ønsker mer informasjon om digital markedsføring og hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å lykkes på nett!