Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Alt du trenger å vite om søkemotoroptimalisering (SEO)

Skal du lykkes på nettet kommer du ikke unna: Her er dagens beste praksis for å bli venn med både søkemotorene og kundene.

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er et eget fag som stadig utvikler seg i takt med vår digitale hverdag og algoritme-endringer. Skal du lykkes på nettet kommer du ikke unna: Her er dagens beste praksis for å bli venn med både søkemotorene og kundene.

SEO handler om å optimalisere et nettsted slik at det blir funnet – og kategorisert riktig – av søkemotorer. Søkemotorene er den største påvirkningskraften på hvem som finner nettstedet ditt, og dermed til syvende og sist avgjørende for hvor godt du treffer i markedet.

Hva innebærer en SEO-jobb?

SEO er et fagområde som krever kontinuerlig oppdatering og en kombinasjon av tekniske og kreative ferdigheter. Vi skiller mellom tre nøkkelområder innenfor SEO: on-page optimalisering, teknisk optimalisering og offsite-optimalisering.

On-page optimalisering

On-page optimalisering handler om å forbedre elementer på selve nettstedet. Det inkluderer innholdsproduksjon, valg av nøkkelord, og metadata.

Teknisk optimalisering

Teknisk optimalisering handler om å forbedre hvordan nettstedet vises og hvordan det blir forstått av søkemotorer. Her inngår strukturelt arbeid og koding.

Offsite-optimalisering

Offsite-optimalisering er arbeid som foregår andre steder enn på nettsidene. På samme måte som PR-arbeid er viktig for å skape relasjoner i næringslivet, er offsite SEO viktig for å skape gode relasjoner på internett.

Hva er nøkkelord?

En av hovedfunksjonene til søkemotoroptimaliseringen er å finne ut hvordan folk søker, slik at man kan lage innhold som brukerne er på utkikk etter. Når vi jobber med nøkkelord skal vi alltid tenke på leseren og forsøke å bruke hans/hennes søkeord i tekstene vi publiserer. Husk at alle er litt forskjellige, og at vi ikke tenker likt når vi søker etter noe på nettet.

Det beste du kan gjøre er å legge til rette for flere typer søk, og tilby godt innhold på flere spørsmål. Et generelt tips er å ikke være for generell, ellers vil du kunne oppleve å få mye irrelevant trafikk. For eksempel er det stor forskjell på om søkeordet er «spill», «dataspill» eller «beste dataspill for barn».

En bonus med å være spesifikk er at det blir mindre konkurranse om å nå opp i søkeresultatet. Dermed får du både mer engasjerte lesere og bedre ranking. Vinn-vinn!

SEO-feil du må unngå

Gjør du feil i søkemotoroptimaliseringen, kan det få stygge konsekvenser for hvordan bedriften din presterer på nettet. Det er mye som kan gå galt, men her er noen av de vanlige feilene vi ser.

1: Overdreven bruk av nøkkelord

Du har bestemt deg for et nøkkelord som nettsiden skal handle om, men overbruker nøkkelordet så mye av det oppfattes som spam.

2: Feil formatering

Du har vært flink å bruke mellomtitler i lange artikler, men de er feil formatert og blir dermed ikke lest som en tittel av søkemotorene. Det som skjer da, er at teksten vil bli merket som vanskelig å lese – og det gir minuspoeng!

3: Uforståelige URL-er

Du har nettsider som heter www.dittdomene.no/index.php?id=12345…….. Når det kunne hete for eksempel dittdomene.no/nettbutikk. Hvis du kan ha en URL (adresse) som er lett å skjønne, er det rett og slett mye bedre service, og enkelt forklart mer attraktivt for Google å sende folk til. Vær relevant, og prøv å bruke relevante nøkkelord i adressene.

4: Samme innhold flere steder

Du har kanskje et stort og uoversiktlig nettsted, og plutselig står den samme teksten på to forskjellige sider. Det er ikke bra, fordi du vil bli tatt for duplikat. Derfor: Ikke gjenta deg selv. Vær nøye med å ikke ha flere adresser som peker til samme innhold.

5: Det går for sakte

Du har unødvendig store filer på nettstedet, som gjør at siden laster inn for tregt. Da blir både kunder og søkemotorer utålmodige! Et tips er å jevnlig teste din såkalte page speed og passe på at den har et akseptabelt nivå.

6: Siden ser rar ut på mobil

Mobiltrafikken står for store deler av den totale nettbruken. Hvis nettsidene dine bare fungerer på PC har du et problem. I dag er responsivitet nesten en selvfølge. Ikke-responsive sider bli straffet av søkemotorene og blir i tillegg mislikt av kundene dine, så det er ingenting å vente med.

Hovedregelen i moderne SEO: Skriv for folk!

SEO har en litt mørk fortid. Før algoritmene klarte å holde tritt, var det mange som jukset ved å stappe full nettsidene med nøkkelord som vanlige folk ikke kunne se (typisk hvit tekst på hvit bakgrunn), men som Google fanget opp. Det ga i lang tid bedre synlighet i nettsøk – men gjør du det i dag blir du avslørt og straffet; slik oppførsel slås hardt ned på, og gjør at du ikke får den trafikken du ellers kunne hatt.

Etter en serie med smarte algoritmeendringer for å få bukt med problemet utover 2000-tallet, har vi nå en langt bedre tommelfingerregel som alle seriøse i SEO-bransjen forholder seg til: Lag innhold og nettsider som er godt å lese og lett å orientere seg i.

Kort sagt: Skriv først og fremst for mennesker, så kommer søkemotorene etter. Dette har blitt stadig tydeligere i tråd med veksten i sosiale medier. Transparens gjør seg gjeldende som et markedsføringsprinsipp på alle måter, også i SEO.

Mer om metadata og metabeskrivelser

Metadata og metabeskrivelser er blant annet beskrivelsene fra et nettsted som du ser i søkeresultatet når du googler etter noe.

I dette bildet ser du et eksempel på hvordan metadata fungerer i dagliglivet vårt. Dette var søkeresultatet i et søk på «joggesko». Øverst for hvert søk ser vi informasjon om hvilket nettsted dette gjelder, samt informasjon om hvorvidt søketreffet er en annonse.

På andre linje (i blå skrift) har firmaet selv skrevet en tittel. Beste praksis er å starte tittelen med produkt/tema, og deretter firmanavnet til slutt. Hold deg under 60 tegn for å få plass til alt i overskriften.

Under denne blå skriften finner vi en kort beskrivelse som helst skal fortelle oss hva vi kan forvente å finne mer informasjon om hvis vi velger å klikke på lenken.

Tips: Vær flink å begrense denne teksten slik at hele setningen din får plass, og tenk på denne plassen som en annonse- Det gjelder å fange oppmerksomheten raskt og med svært få ord!

Skap og optimaliser unikt innhold

Du har garantert hørt det mange ganger før: Content is king. Og det er fremdeles sant. En gjennomarbeidet og vel utført innholdsstrategi gir deg verdifull organisk trafikk, nye kunder, høyere engasjement, solid branding og – hvis du gjør det riktig – økt tillit i markedet.

Nettstedet ditt trenger kvalitetsinnhold som er relevant for deg og dine lesere. Tekstene skal være originale, og ikke være publisert andre steder uten backlink.

Artikler hjelper deg å bygge opp innhold som gir finfine SEO-poeng, men informative tekster er minst like viktig. Du kan gjerne variere tekstene ved å legge videoer, bilder/bildeserier, nedlastingsfiler eller lenker til andre gode og nyttige nettsteder.

Har du en blogg eller nettavis med mange saker? Det er en god ide å organisere artikler i underkategorier. Hvis du for eksempel publiserer filmanmeldelser, kan du lage underkategorier for komedier, action, drama og så videre. Da hjelper du leserne å orientere seg, og det gir samtidig pluss i boka hos Google og andre søkemotorer.

Bonus skrivetips: Er du redd for å gjenta et nøkkelord for ofte? Synonymordboka på nett er en hjelpsom ressurs.

Prøv å lage innhold som treffer kunden på ulike stadier i kjøpsreisen; Fra de blir bevisst på temaet/produktet, til at de vil lære mer om det, kanskje sammenligne deg med andre, og til sist kjøpe fra deg.

Gode designprinsipper

SEO-vennlig design og utvikling er et eget fag, men her er noen av hovedpunktene. Først og fremst er det helt nødvendig at du tar hensyn til universell utforming. I tillegg vil vi poengtere at ikke alle filer og formater er like i Googles øyne: Ditt viktigste innhold bør derfor være i et lesbart tekstformat, og dersom du bruker noe som ligner på Flash eller Java-plugins må du supplere med tekst.

De fleste har innhold som ikke er tekst. Da bør du være oppmerksom på hvordan dette oppfattes av bl.a. blinde og døve. Alle bildene du legger ut skal ha en alt-tekst som beskriver bildet. Bildene skal altså ikke hete «200421_655» men «17. maitoget på Eidsvoll». Videoer kan du transkribere. Ha som hovedregel at du skal yte god service, så faller svaret på mange typiske SEO-spørsmål på plass nesten av seg selv.

Teknisk SEO

Teknisk SEO handler om hvordan du tilrettelegger for at søkemotorene kan «crawle» og indeksere innholdet ditt. Dem som jobber med teknisk SEO har en viktig rolle i bygging av nye nettsteder samt i redesignprosjekter. Hvis du har tekniske feil kan du i verste fall risikere at innhold ikke blir funnet av søkemotorene.

Ofte starter man med det tekniske arbeidet først, og fortsetter deretter med innhold, nøkkelord/temaer, lenkebygging og synlighet. Teknisk SEO inkluderer blant annet arbeid med sitemaps som viser en oversikt over alle sidene på et nettsted, og 404-sider som kan dukke opp hvis noen besøker en adresse som ikke finnes.

Effektive måter for å gi nettstedet ditt en SEO-boost – utenfor nettstedet

To av de viktigste offsite-elementene som påvirker autoriteten til nettstedet ditt, er:

Mer om lenker

Vi kan tenke på lenker som veier mellom nettsider. En lenke er en stemme i favør av deg. Kort sagt: Jo flere lenker som går til nettsidene dine, desto mer populær er du i søkemotorenes blikk. Men når det er sagt, er strategisk lenkebygging noe av det mer krevende SEO-arbeidet vi kan gjøre. Her kan man ikke ta snarveier!

Det litt som man sier at «Du er summen av de fem personene du tilbringer mest tid med». Hvem som lenker til innholdet ditt er ikke uten betydning. Blir du nevnt av relevante og oppdaterte nettsider kan det ha stor positiv effekt. Ikke forsøk å juks deg til lenker ved å «bytte lenker med en venn». Få heller omtaler fra flinke bedrifter i din egen bransje.

Et tips: En god lenke står i en relevant kontekst, inngår i en tekst og har en beskrivelse som gir mening. Derfor bør du unngå å legge hyperlenker på intetsigende tekster som «klikk her».

Mer om sosiale medier

Sosiale medier (SoMe) er en viktig del av mange bedrifters offsite-SEO-strategi, av god grunn.

Dette arbeidet har en indirekte påvirkning på SEO-scoren din gjennom at du engasjerer følgerne dine, styrker merkevaren og synligheten og forbedrer omdømmet – noe som typisk vil føre til mer (og mer relevant) trafikk til nettsidene.

SoMe-poster som lenker til siden din gir deg nye muligheter for å bli oppdaget, og dette kan dukke opp i søk.

Vil du vite mer om SEO?
Skal du lykkes på nettet kommer du ikke unna: Her er dagens beste praksis for å bli venn med både søkemotorene og kundene.