Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Annonsering i Google

Markedsføring på Google

Google er verdens største søkemotor og gir bedrifter muligheten til å annonsere sine produkter og tjenester gjennom to forskjellige typer annonsering: organisk og betalt markedsføring.

Organisk markedsføring i søkemotorer er den gratis synligheten man får av å ha godt nettsideinnhold og god søkemotoroptimalisering (SEO). Det består av de naturlige søkeresultatene som dukker opp når en bruker skriver inn en søkefrase. Disse resultatene er ofte rangert etter relevans og kvalitet, og er ikke påvirket av annonsørens budsjetter eller annonsering. Å ha høy rangering i organisk søk er veldig verdifullt for bedrifter, da det kan generere mye trafikk til nettstedet uten noen kostnad. På grunn av mye konkurranse er det imidlertid svært vanskelig å rangere høyt organisk, og det kan ta lang tid å se resultater.

Betalt markedsføring i søkemotorer, også kjent som søkemotormarkedsføring (SEM), innebærer å betale for synlighet. Det gir deg mulighet til å vise annonser i søkeresultatene når en bruker skriver inn en relatert søkefrase. Disse annonsene kan vises øverst og til høyre i søkeresultatene, og er merket som «annonser». Denne typen synlighet koster penger, som regel betaler man per klikk, men fordelen er at man får umiddelbar synlighet og kan se resultater raskt, i motsetning til organisk markedsføring.

Google Ads, tidligere kjent som Google Adwords, er et verktøy som annonsører bruker for å lage og administrere betalte annonser på Google. Google Ads lar deg vise annonser i Google-søkeresultater, men også på nettsteder som er del av Google-nettverket, som er verdens største annonsenettverk. Her kan du i praksis få tilgang til å annonsere på nært sagt alle nettsteder hvor det finnes annonseplasser.

Google Ads gir deg muligheten til å lage ulike typer kampanjer, avhengig av hvilke mål du har for markedsføringen. Noen av de vanligste kampanjetypene inkluderer:
  • Søkeannonser: Disse annonsene vises i søkeresultatene når en bruker skriver inn relaterte søkefraser. Du kan selv velge nøkkelord og søkefraser du ønsker å være synlig på, og sette bud for å konkurrere mot andre annonsører som også ønsker å være synlig på de samme søkeordene. I hovedsak er dette tekstannonser, men du kan også inkludere bilder.
  • Displayannonser: Disse annonsene vises på nettsteder og apper som er med i Google Display-nettverket. Annonsene består av bilder og tekst, men man kan også benytte video i enkelte tilfeller. Du kan velge hvem som skal se annonsene dine ved å målrette dem basert på aldersgrupper, kjønn, interesser, geografi eller valg av nettsteder.
  • Shoppingannonser: Disse annonsene viser produktbilder, beskrivelser og priser både i søkeresultater og på Display-nettverket. Dette er ideelt for nettbutikker som selger et større utvalg produkter.
  • Videoannonser: Disse annonsene kan vises på YouTube og andre video-plattformer som er en del av Google Video-nettverket. De kan være i form av skippable eller non-skippable pre-roll eller in-stream videoer.
  • App-annonser: Disse annonsene fremmer din app i Google-nettverket. De kan være i form av bilder eller videoer, men kan også være interaktive. Godt egnet for å få brukere til å laste ned eller gjøre handlinger i en app.

Det å legge litt penger i betalt annonsering er en effektiv måte å synliggjøre dine produkter og tjenester, generere trafikk til nettstedet ditt, og få flere salg. En av de store fordelene ved betalt annonsering er at du kan målrette annonsene dine mot et bestemt publikum. Dette gir deg muligheten til å komme i kontakt med de personene som er mest interessert i produktene eller tjenestene du tilbyr, noe som vil øke sannsynligheten for et salg eller en konvertering.

Det er også verdt å merke seg at betalt annonsering gir umiddelbare resultater, i motsetning til organisk markedsføring hvor det kan ta tid før man ser resultater. Dette er særlig nyttig for bedrifter som har et nytt produkt eller en ny tjeneste som skal lanseres, eller for bedrifter som trenger å øke salget eller omsetningen raskt.

Google Ads gir også en rekke verktøy for å måle og optimalisere annonsene dine, som for eksempel rapporter som viser hvor mange ganger annonsene dine er vist, hvor som har klikket på dem, og hvor mange konverteringer de har generert. Dette kan du se i sammenheng med hvor mye du har brukt på annonseringen, for å se hvilke kampanjer og annonser som er mest kostnadseffektive. Slik får du muligheten til å se hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og du kan dermed tilpasse annonseringen din for å oppnå best mulig resultat.

I GetOnNet er vi eksperter på Google markedsføring, og vi er en sertifisert Google-partner. Vi hjelper deg gjerne i gang med annonsering og søkemotoroptimalisering, og tilbyr skreddersydde løsninger til fastpris.

Ta kontakt i dag for en gratis og uforpliktende konsultasjonstime, eller prøv vår priskalkulator for annonser, så finner vi løsningen som passer deg og ditt budsjett!

Få en gratis konsultasjonstime!

*Ved å klikke på "Kontakt meg" samtykker du til vår personvernerklæring.
Vil du vite mer om annonsering i google?
Har du et prosjekt i tankene eller et spørsmål? Vi svarer deg så fort som mulig.