Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Starte egen nettbutikk i 2022

Enten du er gründer som vil starte din egen bedrift, eller er en liten bedrift som vil utvide salget, så kan nettbutikk være en viktig investering i 2020. Enten du har mye erfaring med å lage egen nettbutikk, eller ikke, så finnes det løsninger og hjelpemidler som vil veilede deg underveis.

Produktet

Du har kanskje allerede et produkt, og ønsker rett og slett å få solgt dette på enklest og raskest mulig vis.

Det kan også tenkes at du ikke har et produkt eller en nisjé enda, da finnes det flere løsninger. En av disse kalles «dropshipping».

Dropshipping er et konsept der du får alt i en ferdig pakkeløsning. En leverandør står altså for både salg, store deler av markedsføringen, og ikke minst produktene fra et ofte stort utvalg. Alt du trenger å gjøre er å registrere en konto, velge ut en produktlinje, og så ruller og går alt av seg selv.

Fordelen med en slik løsning er «lavterskel» måten å teste ut drømmen sin på uten risiko, så kan man eventuelt se på mer egenproduserte løsninger etter hvert. Baksiden av medaljen er derimot at man får liten valgfrihet i utforming av nettbutikken og mindre profitt per salg.

Har du derimot allerede en bedrift med flere særegne produkter, eller du rett og slett ønsker mer profitt og kontroll, er det viktig å se på mer skreddersydde løsninger.

Butikken

Har du bestemt deg for en egen løsning, er valgmulighetene mange.

Nå er det også slik at folk flest har visse forventninger og standarder, så selv om unike produkter, og design gjør at du stikker hodet opp fra den enorme mengden nettbutikker, så må du tilby en viss opplevelse kundene allerede er vant med på blant annet produktoversikt, søk, handlekurv, leveranse og betaling.

Å ha verdens mest kreative nettbutikk hjelper lite hvis det er dårlig oversikt, vanskelig å søke på produkter, mangler funksjoner som «lignende produkter» når et produkt vises, har et tungvint handlekurv-system, eller ikke-standardiserte betalingsalternativer.

Man må ikke gjøre alt selv eller finne opp hjulet på nytt. Å bruke et system der du står for mye av designet, mens selve systemet allerede har innbakt søke-funksjonalitet, produktpresentasjon og handlekurv med integrert betalingsløsning, er en god balanse, og er det de aller fleste små bedrifter og gründere benytter seg av. Slike løsninger gir ofte god nok valgfrihet med design, og trenger ikke koste alt for mye.

Noen leverandører har månedspris på levering og drift, mens andre tar en viss andel per salg.

Man kan også lage systemet selv helt fra bunn av, men dette kan koste opp til flere hundre tusen kroner å realisere.

Jungeltrommer

Nå som vi har produkt og nettbutikk-system på plass, er det på tide å la verden vite om din eksistens.

Jo flinkere du er til å holde kontakt med kundene dine, desto større er sjansen for at de vil fortsette å handle hos deg, mange betaler gladelig mer for å ha en kundeopplevelse som får dem til å føle seg mer spesielle, så la oss se litt på hva vi har å velge i mellom.

Her lønner det seg å følge med trender – spesielt innen sosiale medier. Nå for tiden er f.eks. Snapchat, Tik Tok, Twitter og Instagram i vinden. I tillegg er Facebook og Youtube store stabile plattformer.

Sørg for å ha en aktiv kanal på disse mediene ut mot kundene, lag f.eks produktvideoer og «How to’s» på YouTube, og annonser disse gjerne gjennom Facebook. Hold konkurranser og kampanjer på Snapchat og Tik tok, som oppfordrer kundene til å besøke Instagram profilen din. Jo mer krysskobling og tilbud som oppfordrer kundene på en plattform, til å også besøke deg på en annen, jo bedre.

Google og finn.no de store produktplattformene, og her gjelder det å komme så langt opp i søkeresultater som mulig, det man kaller «SEO» (search-engine-optimization), altså å linke produktene dine til populære søkeord, så mye som mulig, ofte kombinert med unike navn som gjør det enkelt for kunden å assosiere søket med din bedrift/dine produkter senere. Dette kan du lese mer om i vår artikkel om søkemotoroptimalisering.

Det finnes flere SEO-verktøy hjelper til med ordlegging for å oppnå gode resultater.

Korte unike navn assosiert med trendy bruksområder får sin helt egen plass i assosiasjonskartet alle mennesker har i bakhodet.

Supplementer du nettbutikken og nettstedet ditt med gode artikler om f.eks hvordan lage en fantastisk tomatsaus, så vil du rykke oppover hos Google – som er veldig glad i innhold som har kontekst og utfyllende mening.

Å ha en løpende SMS-tjeneste kunden kan melde seg på, eller et nyhetsbrev per e-post vil minne kunden på din eksistens, og at de trenger det du har å tilby.

La oss oppsummere og gå igjennom noen konkrete tips og punkter for hvordan du kan gå frem:

Oppskriften

  1. Ha en tydelig forretningsplan og oversikt over målgruppe, hvem konkurrentene dine er og hvor mye tid og penger du har, tilpass oppskriften til disse faktorene.
  2. I brukeropplevelse må funksjon trumfe over kreativitet. Å ha en nettbutikk som er lett å søke i, har en enkel handlekurv, gode leveringsordninger og kjente trygge betalingsløsninger er alfa omega.
  3. Bruk visuelle elementer både i reklame og produkter, ha rikelig med bilder av produktene, ingen liker å kjøpe noe i blinde.
  4. Sørg for å benytte en server i f.eks Norge hvis du har norske kunder, hastighet er viktig for kundeopplevelsen.
  5. Gjør det enkelt for kunden å holde kontakt med deg både proaktivt og passivt. De fleste SEO-verktøy viser også hvor mange treff de forskjellige sidene/produktene dine har.
  6. Bruk trender for alt det er verdt. Er det jul, skriv inn juletema i artikkelen din, da treffer du også på riktig tid, ikke bare riktig produkt.
  7. Aldri gi opp, ting tar tid, lykke til.
Er du interessert i å starte nettbutikk?
Har du et prosjekt i tankene eller et spørsmål? Vi svarer deg så fort som mulig.